tisdag 29 januari 2013

det känns ibland som om icke-kristnas första tankar när de hör att någon är kristen är:

" - okej, då får den inte dricka alkohol och inte ha sex innan den gifter sig. "

som att det vore det allt handlar om.


nu vill jag INTE skriva ett inlägg där jag säger att de här frågorna inte har någon betydelse, att det som kristen är fritt fram att dricka hur mycket man vill och att det inte spelar nån roll vem du ligger med. det står ju liksom i Bibeln att man inte ska berusa sig och att äktenskapet ska hållas heligt.

MEN
om man läser Bibeln. Så ser man att det knappast är det enda den handlar om. knappast där fokuset ligger. det nämns. Men bibeln är INTE en lång utläggning om vad och hur mycket man bör dricka eller inte dricka eller vad som räknas som sex och vad man får och inte får göra.

DÄREMOT står det en himla massa i Bibeln om hur man bör bete sig mot sina medmänniskor. Hur man ska behandla de svaga i samhället. Att man ska älska sina kristna syskon, och alla andra. Att man ska utföra goda gärningar. Att man inte ska vara självisk. Att man ska ära Gud. Att Jesus är vägen till Gud. Om sanning och att man inte ska ljuga. Om Guds karaktär, den rättvisa och kärleksfulla. Hur våra karaktärer bör vara, vad vi bör eftersträva. Att vi på något vis ska försöka efterlikna Jesus. Jesus som såg samhällets bottenslam, samhällets avskum, de som ingen annan såg. Jesus som festade med lagbrytare och horor. Som pratade med kvinnor. Som tog på dem som ingen ville vidröra. Som botade dem som inga läkare hade kunnat bota.


inom frikyrkan kan jag ibland, tyvärr, också tycka att det är dessa alkohol- och sex kriterier som räknas. om du klarar av att inte ha sex innan äktenskapet och dricka så är du 'duktig'. sen spelar det liksom ingen roll om du är stolt, snackar skit, är girig på pengar, självisk och inte bryr dig ett dugg om fattiga och lidande medmänniskor eller att ta hand om jorden vi vandrar på.


tänk om människor utanför kyrkväggarna skulle tänka om de kristna: ja, det är dom som alltid är så trevliga och hjälpsamma. de som är gästfria och generösa. det är de som ser de svaga människorna och som är lite mindre egoistiska. det är de som värnar om naturen. de är de som inte snackar skit om varandra utan är ärliga.

jag skulle bli så glad om någon som för höra att jag är kristen inte frågar: jaha, dricker du inte då och har du aldrig haft sex?
tänk om någon frågade: Jaha, vad gör du i ditt liv som är inspirerat av Jesus och hur försöker du göra för att efterfölja honom? Hur gör du för att ära Gud?


och en del av svaret skulle ju kunna handla om hur man tänker kring alkohol och sex. Men inte BARA det. det känns som att stirra sig blind på en liten prick av en hel färgpalett.
slå upp Bibeln och se själv.


så.
nu var det sagt och jag ska bara vänta och se om någon tänker halshugga mig.
haha.

som sagt. det här betyder inte att jag säger: sup och ligg med vem som helst. det betyder bara att jag tycker det finns andra kriterier och andra karaktärsdrag som också har betydelse. som borde lyftas fram mera. 
att vara god. inte bara vara duktig. 

kärlek! /ia

1 kommentar:

Madeleine sa...

Det är så roligt att gå in på din blogg och känna igen sig i värderingarna. Ibland känns det som att det är jag som har skrivit dina inlägg! :)