fredag 12 april 2013

'Istället för att förbanna mörkret får man tända ett ljus.'

jag tror det är väldigt människor på den här jorden som ÄR onda. även om de finns såklart, eftersom ondska, uppenbarligen, finns och världen ser ut som den gör. 

en som var alltigenom god?
däremot tror jag det finns väldigt många människor, som du och jag till exempel, som är väldigt kapabla till att vara BÅDE onda och goda, att göra både onda och goda gärningar.

och eftersom de flesta av oss är så kapabla till GODA saker så tycker jag det känns oerhört HOPPFULLT. jag tror det finns en oerhörd POTENTIAL TILL GODHET som är outnyttjad.

när jag tänker på hur otroligt många, ja de allra flesta, människorna jag vet om och känner, hur fina, snälla, fantastiska de (ni!) är så tänker jag: världen skulle kunna bli lite mer varm och snäll och kärleksfull om vi bara UTNYTTJAR och använder den här godhets-potentialen lite mera.

Hur?
Jo vi ska helt enkelt pusha och uppmuntra varann lite mer. Locka fram det bästa ur varandra. Inspirera varandra. Göra varandra goda genom att se det goda i varandra.
Sprida godhet som ringar på vattnet.

Istället för att fokusera på de fel/otrevligheter människor gör (alla har dåliga dagar, alla har rätt att vara icke-perfekta) så kan vi fokusera på det bra/positiva hos varandra. om någon människa gör något fel/taskigt mot dig, skit i det, förlåt, haka inte upp dig på det utan gå vidare. människan i fråga kanske har varit med om något som du inte har en aning om. (såklart man måste få bli sårad och arg om någon sviker och sårar på riktigt, men det är en annan grej. nu snackar jag om de små, men ack så störiga, sakerna) 

MEN om en människa gör något gott mot dig, eller någon annan, uppmuntra det. påpeka att det var schysst gjort och att du uppskattade det.  
berätta för människorna som gör dig glad att de är viktiga och betydelsefulla för dig.


OM du har en dålig, negativ dag, försök att INTE sprida negativ energi omkring dig. kanske det går att bita ihop, ta din pissdag, prata med någon utvald, men INTE spy galla över hela världen. skulle inte det kännas bättre efteråt?

Och när du är sprudlande glad och lycklig. Dela med dig! Gör små positiva utrop, skriv nått klischigt med mycket hjärtan på facebook (it’s me, haha). Köp en tårta till dina arbetskamrater. Skicka ett kort till en bortglömd gammal mormor. skicka ett jag-älskar-dig sms till din bästa. 

Sprid kärlek helt enkelt.

Och kanske: gör något gott mot någon du inte känner. Ge pengar till välgörenhet/uteliggare/tiggare. Le mot gamla farbröder. Säg hej till okända människor. 


Tycker ni jag kärleks-flower-power-flum-snackar?
tyck gärna det.
jag tycker att jag är klok och att det är bättre och coolare att försöka sprida kärlek än att göra det som de här tiderna säger åt dig: förverkliga dig själv, satsa på dig själv, bli din egen lyckas smed

försök att bli glad utan andra människor om du kan. ett STORT lycka till. det lär behövas!

jag avslutar med att citera det en gammal vän, Karl-Johan, skrev i ett blogginlägg nyss:

'Istället för att förbanna mörkret får man tända ett ljus.'

klokt.

Jesus sa ju såhär också: 'Sannerligen, det ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.'

kärlek! /ia. 

Inga kommentarer: