onsdag 8 januari 2014

crash boom bang

några argument man ibland hör för att inte ge bort pengar till välgörenhetsorganisationer, tiggare på gatan, skramlarbössor osv. är:
- man vet ju ändå inte om pengarna kommer fram 
- det går åt så mycket pengar åt administrering
- jag vet ju inte om tiggaren är fattig på riktigt
osv.

MEN
då ska jag smasha dig i huvudet (mjukt) med ett litet omvänt tankesätt som kan vara värt att överväga för att komma över den där svenska, dumma snålheten.

Det är bra för DIG att ge.
oavsett om 99% av pengarna når fram till nytta, eller om det bara råkar bli 50%. eller om tiggaren köper sprit för pengarna.

varför?
jo, för att det gör ditt hjärta mjukare. och vem vill föra sitt liv i riktning till att bli en hård sten? när vi ger något till någon annan (tid, pengar, kärlek, omtanke etc.), tror jag det händer något magiskt med oss.
vi släpper egoism, penga-kåthet, den där makten pengarna faktiskt har över våra liv och vårat välmående, och istället gör vi oss själva fria.
fria från klorna som biter sig fast: mer mer mer. tjäna mer, spara mer, konsumera mer, äga mer, köpa mer.

när vi ger tror jag de goda värdena inom oss växer: gemenskap, solidaritet, icke-egoism, empati, medkänsla, kärlek - you name it!

vill du verkligen vara en snåljåp när du egentligen har råd att dela med dig? vill du verkligen vända ryggen mot de som har de svårt?

tänk så här: ger du 200 kr till röda korset och 60 spänn går till administrativa åtgärder (administration krävs ju, hur skulle man annars kunna driva en organisation?) då har ju 60 spänn gått till något 'nödvändigt ont' (-men ändå bra!) och hela 140 spänn direkt till de verkligt nöd drabbade.

nu kanske jag är hård, men ibland känns det som om folk som kommer med de här argumenten egentligen inte hade gett något även om det var helt garanterat att allt kom fram, utan man tar det bara som en dålig ursäkt för att få behålla alla pengar själv.

jag tror, i längden, att du gör dig själv en tjänst genom att bli mer generös: du öppnar upp ditt hjärta för medmänsklighet och säger nej till den makt pengar har över oss.

på bibliskt språk: du minskar risken för att Mammon blir en avgud i ditt liv.




idag fick jag brev från Ghana. ett kort på mitt fina, fina fadderbarn Elijah, som sitter i sin skola och målar/skriver. jag är stolt över att jag kan få bidra med en liten liten del till att han får lite bättre förutsättningar i livet. det kostar mig 200kr/månad - jag har råd!

kortet, på en fin liten kille som ser ut att må bra... mitt hjärta kunde inte bli varmare än så.



kärlek! /ia

Inga kommentarer: