söndag 13 april 2014

Les Alps

igår kom vi hem från Alperna. blev inte någon bloggning därifrån men det är ju väldigt skönt att ibland koppla av från internet, facebook, instagram och den där uppkopplade världen.

vi har iallafall haft det jättebra! och jag är glad att jag kunde och fick följa med. tacksam.
resan dit och hem gick bra, med lite mindre bravader såsom: felkörning när vi skulle till parkeringen på Arlanda, stressätning på Arlanda, ett par skidor som först inte kom när vi landat i Genève. Hyrbilar som det inte gick att ha takräcken på och inget bagageutrymme så det blev extremt trångt. två på-minuten stängda mataffärer och några felkörningar till.
på hemvägen var det ett nästan missat check-in tiden och spring och stress på flygplatsen.
men annars gick allt bra med resan och det får man va tacksam för :)

väl på plats, det tog ca 3h att bila från flygplatsen i Geneve, Schweiz, över till franska sidan och skidorten L'Alp d'Huez. väldigt vacker och mysig by, massa trähus med Alp/jul/Cowboykänsla. Och så vackert! Vi bodde på 1800m höjd med bara massa berglandskap runtomkring. Nere i dalen var det full vår, gröna blommande träd, blommor i trädgårdar och så vidare.. Vackert!

vi hade den oerhörda turen och lyxen att ha fint väder i princip hela veckan. en dag var det dåligt väder och vi tog en vilodag med sovmorgon (halv nio för mig och ett för Micke, som vanligt, haha) och sedan fanns det lite andra aktiviteter såsom bad, pingis, minigolf osv. så vi körde en liten femkamp (med tre grenar dock bara, ha)

men resten av dagarna har vi kört skidor och bräda. så himla kul! är ju liten annan längd och fler urval av backar där så att säga. och utsikten, vyerna, miljön. helt underbart. det vackraste jag vet.
mjukt och slaskigt i backen nästan hela tiden så man behövde inte vara så rädd för vurpor. solen värmde skönt och man fick vara noga med insmörjningen för att inte bli totalt sönderbränd. så trots massa solkräm fick man fin färg ändå.

ibland åkte vi hela gänget, nån eftermiddag åkte bara jag och Micke. mysiga lunchrestauranger med gott käk fanns på diverse ställen. mycket gondoler och liftar där man helst inte ska ha anlag för super-höjdskräck.

förutom all åkning blev det även trevlig gemensam middag varje dag där vi två och två turades om att handla och laga mat, samt några kvällar med utgång och skaka rumpa.

det var trevligt helt enkelt.

bjussar på några mobilbilder, M. har ju tagit lite foton med sin systemkamera så kan kanske bjussa på lite mer högkvalitetsfoton senare :D